26. mai, 2019

Dette var en bra utgave av ESC

En uke etter at årets finale er over kan det vel være på sin plass å oppsummere hva man synes og gi en blomst til årets arrangør.

Etter min mening ble vi servert tre show av meget høy kvalitet.

Så å si alle låtene fikk vist seg frem på beste måte og selv den norske finalen ble brukt som inspirasjon.

Synes du kanskje at det tsjekkiske bidraget visuelt lignet på det vi så av D’sound i norsk finale?.

Vel, JOWST var dommer i årets finske finale og der traff han delegasjonslederen fra Tsjekkia. 

Dette skjedde samme dag som den norsk finalen og ren begeistring viste JOWST hvordan D’sound ble presentert til ham.

Og vipps der fikk tsjekkisk TV en god ide for sin fremføring.

Også pause innslagene og åpningssekvensene var helt topp og gikk rett inn i mitt Grand Prix-hjerte.

Jeg var negativ til at Madonna skulle opptre og «heldigvis» tabbet hun seg såpass ut at det var på sin plass med min negativitet om akkurat dette emnet.

Man får håper at fremtidige arrangører har lært og holder seg for god til å hanke inn «superstjerner», vel vi hadde vel godtatt Celine Dion da.

Vinneren var ikke helt på topp på min liste, men absolutt en veldig verdig kandidat til seierstittelen.

Han motstod alle forsøk på å velte han ned fra den imaginære book-maker-tronen han satt på i mange uker før den internasjonale finalen ble avholdt.

Det faktum at han ikke vant noen av de to avstemmingene, men derimot ble nummer to og tre gjør ikke seieren hans mindre verdt.

Størst sammenlagt sum gir oss vinneren, det er sånn det skal være.

I ettertid har dessverre avstemmingen blitt svertet med veldig mange og unødvendige feil.

At det er mulig at stemmer fra 205 dommere skal klare å gjøres så mye feil med at rett og slett ufattelig.

Fra kilder har jeg skjønt at dommerne synes det er litt vanskelig å skulle rangere låtene i rekkefølge på ganske kort tid.

Da er det kanskje ikke så rart at noen rett og slett rangerer dem feil vei.

Bare ett kontrollspørsmål fra vedkommende som samlet inn poengene der dommeren ble spurt om å bekrefte låten de hadde øverst hadde løst dette problemet.

Og juryer som blir disket bør vel egentlig miste retten til å stemme, men på den andre siden er det at en jury slipper å gi sine stemmer egentlig mest en fordel for dem selv.

Uansett, de ansvarlige for at jurystemmene skal være riktig har nesten ett døgn på seg å få det rett så da blir disse feilene direkte pinlig.

Slike feil gjør at mange krever og mener at de profesjonelle juryene bør kastes på havet.

Ikke enig der, vi trenger den profesjonelle ballasten i denne konkurransen, men da må det slås ned direkte uprofesjonell vurdering av låtene.

Jeg mener at det faktum at det som sender inn telefonstemmer betaler for å stemme så kanskje de burde få mer betalt for å gjøre denne jobben.

Så kanskje en fordeling der telefonavstemming teller 60% og jury teller 40% hadde vært bedre?

Får å komme på toppen i denne konkurransen må man uansett likes veldig godt av begge jurygruppene.

Avslutningsvis må jeg hedre KEiiNO, all promoteringsjobbingen gav resultat og de vant det europeiske folket. 

Åtte 12'ere er heller ikke hverdagskost, ikke en gang ti-års-kost for en norsk deltager i ESC.

En skikkelig stjerne i margen for dem og hadde man brukt 40/60 regelforslaget mitt hvordan stemmer skulle telle hadde Norge fått en 3.plass.

Italia hadde fortsatt blitt nummer 2 og Nederland hadde fortsatt vunnet. 

Og alle hadde vært enige om at dette hadde vært et flott ESC-år.

En uke etter at årets finale er over kan det vel være på sin plass å oppsummere hva man synes og gi en blomst til årets arrangør.

Etter min mening ble vi servert tre show av meget høy kvalitet.

Så å si alle låtene fikk vist seg frem på beste måte og selv den norske finalen ble brukt som inspirasjon.

Synes du kanskje at det tsjekkiske bidraget visuelt lignet på det vi så av D’sound i norsk finale?.

Vel, JOWST var dommer i årets finske finale og der traff han delegasjonslederen fra Tsjekkia.

Dette skjedde samme dag som den norsk finalen og ren begeistring viste JOWST hvordan D’sound ble presentert til ham.

Og vipps der fikk tsjekkisk TV en god ide for sin fremføring.

Også pause innslagene og åpningssekvensene var helt topp og gikk rett inn i mitt Grand Prix-hjerte.

Jeg var negativ til at Madonna skulle opptre og «heldigvis» tabbet hun seg såpass ut at det var på sin plass med min negativitet om akkurat dette emnet.

Man får håper at fremtidige arrangører har lært og holder seg for god til å hanke inn «superstjerner», vel vi hadde vel godtatt Celine Dion da.

Vinneren var ikke helt på topp på min liste, men absolutt en veldig verdig kandidat til seierstittelen.

Han motstod alle forsøk på å velte han ned fra den imaginære book-maker-tronen han satt på i mange uker før den internasjonale finalen ble avholdt.

Det faktum at han ikke vant noen av de to avstemmingene, men derimot ble nummer to og tre gjør ikke seieren hans mindre verdt.

Størst sammenlagt sum gir oss vinneren, det er sånn det skal være.

I ettertid har dessverre avstemmingen blitt svertet med veldig mange og unødvendige feil.

At det er mulig at stemmer fra 205 dommere skal klare å gjøres så mye feil med at rett og slett ufattelig.

Fra kilder har jeg skjønt at dommerne synes det er litt vanskelig å skulle rangere låtene i rekkefølge på ganske kort tid.

Da er det kanskje ikke så rart at noen rett og slett rangerer dem feil vei.

Bare ett kontrollspørsmål fra vedkommende som samlet inn poengene der dommeren ble spurt om å bekrefte låten de hadde øverst hadde løst dette problemet.

Og juryer som blir disket bør vel egentlig miste retten til å stemme, men på den andre siden er det at en jury slipper å gi sine stemmer egentlig mest en fordel for dem selv.

Uansett, de ansvarlige for at jurystemmene skal være riktig har nesten ett døgn på seg å få det rett så da blir disse feilene direkte pinlig.

Slike feil gjør at mange krever og mener at de profesjonelle juryene bør kastes på havet.

Ikke enig der, vi trenger den profesjonelle ballasten i denne konkurransen, men da må det slås ned direkte uprofesjonell vurdering av låtene.

Jeg mener at det faktum at det som sender inn telefonstemmer betaler for å stemme så kanskje de burde få mer betalt for å gjøre denne jobben.

Så kanskje en fordeling der telefonavstemming teller 60% og jury teller 40% hadde vært bedre?

Får å komme på toppen i denne konkurransen må man uansett likes veldig godt av begge jurygruppene.

Avslutningsvis må jeg hedre KEiiNO, all promoteringsjobbingen gav resultat og de vant det europeiske folket.

Åtte 12'ere er heller ikke hverdagskost, ikke en gang ti-års-kost for en norsk deltager i ESC.

En skikkelig stjerne i margen for dem og hadde man brukt 40/60 regelforslaget mitt hvordan stemmer skulle telle hadde Norge fått en 3.plass.

Italia hadde fortsatt blitt nummer 2 og Nederland hadde fortsatt vunnet.

Og alle hadde vært enige om at dette hadde vært et flott ESC-år.

Kommentarer

Seppo Dyrseth

26.05.2019 09:10

Meget bra vurdert av deg Morten. Man blir glad av å lese hva du har skrevet!

Nyeste kommentarer

26.09 | 20:30

Det var Ilse de Lange som stod bak vinnerbidraget fra 2019. Hun introduserte Duncan Laurence for utvelgelseskomiteen.

24.08 | 16:59

Vel, ligner for mye på "Shallow" for min smak

11.05 | 07:16

Den desidert beste låta ble fremført av en italiener i pausen før resultatene kom. Det sier litt

10.05 | 11:59

Helt enig👍

Del denne siden