28. mai, 2019

Hvorfor ble KEiiNO en jury-wank?

Rett før jeg dro til Tel Aviv lagde jeg en sak der jeg navngav tre land som jeg trodde kunne bli en såkalt fan-wank.

Heldigvis bommet jeg totalt på mine spådommer.

Mine tre «kandidater», Norge, Sveits og Island ble henholdsvis nummer 1, 5 og 6 o telefonavstemmingen i finalen.

Island og Norge vant hver sin semifinale hos folket så totalt bortebom på mine spådommer der gitt og ingenting er bedre enn det faktisk. 

Men, som man vet juryene har 50% av makten og de var heller lunken til det norske bidraget.

Så lunkne var de at hvis bare de profesjonelle juryene hadde bestemt i vår semifinale hadde KEiiNO slukøret måtte ha innsett at deres eventyr var over allerede i semifinalen.

Jeg vet at en av ankepunktene i den norske finalen mot KEiiNO fra de internasjonale juryenes ståsted var likheten med fjorårets finske bidrag «Monsters».

Litt underlig at det i år skulle være ett problem, Måns Zelmerløw vant med sin låt som også lignet veldig på en annen låt.

Og det gjorde han takket være juryene og ikke folket som «bare» hadde han som nummer 3.

Veldig rart at de da plutselig på noen år skal ha blitt veldig dømmende mot låter som ligner på andre.

Akkurat det har det vel aldri vært vanskelig å finne i denne konkurransen.

Var det at låten ble litt for mye slager og at joikedelen ble sett på som mer etno-flørt enn «skikkelig» etnisk musikk som gjorde utslaget?

For det var bare 9 av 40 juryer som syntes at KEiiNO fortjente poeng fra dem.

Som en av de som faktisk så jury-finalen på fredagskvelden klarer jeg ikke helt å sa at de nå så berømte tabbene som skjedde da heller skulle ha utslag.

Det at vi gikk i svart varte ikke lenge og kunne fort ha blitt sett på som en del av showet.

Ett lite millisekund så vi en kameramann (som faktisk var norsk) stå foran Alexandra.

Den «feilen» jeg reagerte mest på var lav lyd fra Fred da han begynte å synge låten sin.

Det skyldtes en lydtekniker som ikke gjorde jobben sin.

Uansett, det skal liksom være profesjonelle folk fra musikk-bransjen i disse juryene og de burde vite at slike tekniske feil ikke kan belemres artistene som står på scenen.

Vel, vi får aldri vite om hvis KEiiNO’s ønske om å synge på nytt i juryfinalen hadde hatt en innvirkning på jurystemmene hvis så hadde skjedd, så det får vi legge bak oss.

Kan det være at de ble så opphengt i de kriteriene da skal følge at det rett og slett overså et av de viktigste kriteriene for enhver melodi.

Det kriteriet er publikumsappell og seieren i akkurat den kategorien kan aldri noen ta fra KEiiNO.

Men, jeg synes nå at det er direkte pinlig at såkalt profesjonelle kan bomme så grundig på akkurat dette da.

Rett før jeg dro til Tel Aviv lagde jeg en sak der jeg navngav tre land som jeg trodde kunne bli en såkalt fan-wank.

Heldigvis bommet jeg totalt på mine spådommer.

Mine tre «kandidater», Norge, Sveits og Island ble henholdsvis nummer 1, 5 og 6 o telefonavstemmingen i finalen.

Island og Norge vant hver sin semifinale hos folket så totalt bortebom på mine spådommer der gitt og ingenting er bedre enn det faktisk.

Men, som man vet juryene har 50% av makten og de var heller lunken til det norske bidraget.

Så lunkne var de at hvis bare de profesjonelle juryene hadde bestemt i vår semifinale hadde KEiiNO slukøret måtte ha innsett at deres eventyr var over allerede i semifinalen.

Jeg vet at en av ankepunktene i den norske finalen mot KEiiNO fra de internasjonale juryenes ståsted var likheten med fjorårets finske bidrag «Monsters».

Litt underlig at det i år skulle være ett problem, Måns Zelmerløw vant med sin låt som også lignet veldig på en annen låt.

Og det gjorde han takket være juryene og ikke folket som «bare» hadde han som nummer 3.

Veldig rart at de da plutselig på noen år skal ha blitt veldig dømmende mot låter som ligner på andre.

Akkurat det har det vel aldri vært vanskelig å finne i denne konkurransen.

Var det at låten ble litt for mye slager og at joikedelen ble sett på som mer etno-flørt enn «skikkelig» etnisk musikk som gjorde utslaget?

For det var bare 9 av 40 juryer som syntes at KEiiNO fortjente poeng fra dem.

Som en av de som faktisk så jury-finalen på fredagskvelden klarer jeg ikke helt å sa at de nå så berømte tabbene som skjedde da heller skulle ha utslag.

Det at vi gikk i svart varte ikke lenge og kunne fort ha blitt sett på som en del av showet.

Ett lite millisekund så vi en kameramann (som faktisk var norsk) stå foran Alexandra.

Den «feilen» jeg reagerte mest på var lav lyd fra Fred da han begynte å synge låten sin.

Det skyldtes en lydtekniker som ikke gjorde jobben sin.

Uansett, det skal liksom være profesjonelle folk fra musikk-bransjen i disse juryene og de burde vite at slike tekniske feil ikke kan belemres artistene som står på scenen.

Vel, vi får aldri vite om hvis KEiiNO’s ønske om å synge på nytt i juryfinalen hadde hatt en innvirkning på jurystemmene hvis så hadde skjedd, så det får vi legge bak oss.

Kan det være at de ble så opphengt i de kriteriene da skal følge at det rett og slett overså et av de viktigste kriteriene for enhver melodi.

Det kriteriet er publikumsappell og seieren i akkurat den kategorien kan aldri noen ta fra KEiiNO.

Men, jeg synes nå at det er direkte pinlig at såkalt profesjonelle kan bomme så grundig på akkurat dette da.


Nyeste kommentarer

26.09 | 20:30

Det var Ilse de Lange som stod bak vinnerbidraget fra 2019. Hun introduserte Duncan Laurence for utvelgelseskomiteen.

24.08 | 16:59

Vel, ligner for mye på "Shallow" for min smak

11.05 | 07:16

Den desidert beste låta ble fremført av en italiener i pausen før resultatene kom. Det sier litt

10.05 | 11:59

Helt enig👍

Del denne siden