16. mai, 2022

Det skal ikke være greit

Det ble ikke mange timer søvn før man dro av gårde til flyplassen for å dra hjem, akkurat der og da er det slitsom, men når man kommer tidlig hjem føles det bare bra egentlig.

Og nå har man fått tid til å tenke på det som skjedde på finalekvelden og de reaksjonene som har kommet i ettertid.

Helt fra den dagen Ukraina ble invadert endret resultatlisten seg hos de betting-selskapene hvor man kan spille på resultatet i ESC.

Og der holdt våre ukrainske venner seg helt frem til de vant så på en måte er det jo litt rart at mange blir så veldig sur over at de faktisk vant.

Med andre ord så er stemmer gjort med en sympatisk baktanke mindre verdt enn de som kun stemmer på sin personlige musikksmak.

Det blir jo ærlig talt litt tullete å tenke slik, men vi må huske at mange av de negative uttalelsene om Ukraina sin seir kom i en skuffelses-rus og i en slik rus har vel de fleste av oss sak noen med litt for STORE bokstaver.

Selv har jeg uttalt at jeg var litt i tvil om all denne sympatien man trodde ville komme virkelig ville manifestere seg, vel det kan vel sies at jeg tok ganske så feil.

Og akkurat det lever jeg veldig godt med, Ukraina sin låt endte opp med å bli min favoritt-låt i år.

Avstemmingen i ESC har i flere år skapt mange reaksjoner, kanskje spesielt blant fansen,

Da KEiiNO i 2019 vant hos publikum, men ble ganske så dømt nord og ned av juryen krevde mange at man snart måtte kutte ut disse profesjonelle musikk-menneskene skulle miste all makt.

Så skjer altså det nå i 2022 at den profesjonelle juryen i stor grad stemmer etter deres egen smak og «kun» har Ukraina på fjerde plass, en plassering det fleste sikkert kunne levd at de hadde endt opp på.

Men, så kommer televotingen og med ny rekord på det området knuste gutta fra Ukraina all motstand og ble verdige vinnere i mine øyne.

Nå var det altså folket som «sviktet» ved å bli følsomme og stemme etter hjertet og ikke etter sitt musikalske hode. 

Man må nesten spørre de som nå reagerer like sterkt på publikums stemmer nå i 2022 som mot juryenes stemmer i 2019, hvordan skal vi egentlig avgjøre hvilken låt som skal vinne ESC?

Da ser nesten bare loddtrekning som den eneste opsjonen som gjenstår nå, vel tenkt at det skulle skje, hadde det ikke vært sure fans før så hadde de flommet ut da vil jeg tro.

Jeg synes vel at den ordningen vi har nå er bra, for å vinne må man ha støtte fra de to forskjellige gruppene som stemmer, også i fjor kun Måneskin på fjerde hos de profesjonelle og første hos folket, det var ikke mye klaging da, men de som holdt veldig med Sveits i fjor er muligens enda bitter på de som stemte i fjor.

Som tidligere sagt, det står ingenting i reglene for hvordan vi som publikum skal stemme, så om det er følelsene som tar overhånd eller det er nøye kalkulering man bruker får å velge hvem som får dine opptil 20 stemmer er greit uansett hvilken metode man bruker.

Og uansett hvordan vinner-landet har fått sine stemmer så er seieren deres fortjent, dog dette er vel egentlig ikke første gang Ukraina vinner med en del sympati med i potten.

Tilbake i 2016 var Russland storfavoritten til å vinne før ESC-sirkuset kom seg til Stockholm, ett land som ikke lenge før hadde annektert Krim-halvøya fra Ukraina.

Det til verdenssamfunnets store protester, men i de fleste fora var de fortsatt en av gjengen og kunne delta på like forhold som andre.

Ukraina deltok dette året med en låt som omhandlet en invasjon, riktignok en fra 1944, men parallellen til den ferske situasjonen i landet da var såpass åpenbar at mange reagerte på det.

Da finalekvelden kom hadde situasjonen endret seg, de to største konkurrentene om seieren skulle vise seg å bli Russland og Ukraina med Australia som en outsider.

Jeg har vel en følelse at mange stemte på Ukraina det året mer for å kuppe seieren fra Russland og ikke fordi de absolutt mente at Jamala hadde den beste låten.

Det var litt gnåling i 2016 om dette husker jeg, men da kjempet Ukraina mot «fienden» og da føltes det kanskje rett at det skjedde, nå i 2022 var fienden utestengt og da ble det bråk.

Vel, følelser er noe man ikke alltid har styr på, avgjørelser gjort på det grunnlag kan skape reaksjoner og tja det har vi sett har skjedd i år, vi får håpe de som er mest skuffet får den følelsen til å gå over snart.

En annen ting jeg vil ha litt følelser for et Norges innsats i år, Subwoolfer endte til slutt på en 10.plass og for meg er det en helt akseptabel plassering.

Nok en gang er det hos de profesjonelle juryene vi sliter å bli akseptert, vi begynner å se en trend her og jeg har flere ganger sagt at vi i norsk finale må ha en stemmeavgivning lik den som er i internasjonal finale.

Joda, det kan ende med at folkets favoritt ikke vinner og at juryen bestemmer Norges bidrag og da kan vi oppleve at Norge scorer godt hos juryen og dårlig i televotingen hos de andre landene. 

Og da er vi like langt hvis det store ønsket er at Norge skal få si fjerde seier, men jeg mener at denne måten å bestemme vinnerlåt på ville være den beste.

For det året både jury og folket er enige om at samme låt er best, ja da kan plutselig seieren være innenfor rekkevidde for oss.

Vi får se om MGP-redaksjonen gjør noen grep når det gjelder avstemming og de neste ukene og månedene vil også vise om hvor ESC-2023 skal avholdes, det blir spennende å se hvordan den historien ender.

Det ble ikke mange timer søvn før man dro av gårde til flyplassen for å dra hjem, akkurat der og da er det slitsom, men når man kommer tidlig hjem føles det bare bra egentlig.

Og nå har man fått tid til å tenke på det som skjedde på finalekvelden og de reaksjonene som har kommet i ettertid.

Helt fra den dagen Ukraina ble invadert endret resultatlisten seg hos de betting-selskapene hvor man kan spille på resultatet i ESC.

Og der holdt våre ukrainske venner seg helt frem til de vant så på en måte er det jo litt rart at mange blir så veldig sur over at de faktisk vant.

Med andre ord så er stemmer gjort med en sympatisk baktanke mindre verdt enn de som kun stemmer på sin personlige musikksmak.

Det blir jo ærlig talt litt tullete å tenke slik, men vi må huske at mange av de negative uttalelsene om Ukraina sin seir kom i en skuffelses-rus og i en slik rus har vel de fleste av oss sak noen med litt for STORE bokstaver.

Selv har jeg uttalt at jeg var litt i tvil om all denne sympatien man trodde ville komme virkelig ville manifestere seg, vel det kan vel sies at jeg tok ganske så feil.

Og akkurat det lever jeg veldig godt med, Ukraina sin låt endte opp med å bli min favoritt-låt i år.

Avstemmingen i ESC har i flere år skapt mange reaksjoner, kanskje spesielt blant fansen,

Da KEiiNO i 2019 vant hos publikum, men ble ganske så dømt nord og ned av juryen krevde mange at man snart måtte kutte ut disse profesjonelle musikk-menneskene skulle miste all makt.

Så skjer altså det nå i 2022 at den profesjonelle juryen i stor grad stemmer etter deres egen smak og «kun» har Ukraina på fjerde plass, en plassering det fleste sikkert kunne levd at de hadde endt opp på.

Men, så kommer televotingen og med ny rekord på det området knuste gutta fra Ukraina all motstand og ble verdige vinnere i mine øyne.

Nå var det altså folket som «sviktet» ved å bli følsomme og stemme etter hjertet og ikke etter sitt musikalske hode.

Man må nesten spørre de som nå reagerer like sterkt på publikums stemmer nå i 2022 som mot juryenes stemmer i 2019, hvordan skal vi egentlig avgjøre hvilken låt som skal vinne ESC?

Da ser nesten bare loddtrekning som den eneste opsjonen som gjenstår nå, vel tenkt at det skulle skje, hadde det ikke vært sure fans før så hadde de flommet ut da vil jeg tro.

Jeg synes vel at den ordningen vi har nå er bra, for å vinne må man ha støtte fra de to forskjellige gruppene som stemmer, også i fjor kun Måneskin på fjerde hos de profesjonelle og første hos folket, det var ikke mye klaging da, men de som holdt veldig med Sveits i fjor er muligens enda bitter på de som stemte i fjor.

Som tidligere sagt, det står ingenting i reglene for hvordan vi som publikum skal stemme, så om det er følelsene som tar overhånd eller det er nøye kalkulering man bruker får å velge hvem som får dine opptil 20 stemmer er greit uansett hvilken metode man bruker.

Og uansett hvordan vinner-landet har fått sine stemmer så er seieren deres fortjent, dog dette er vel egentlig ikke første gang Ukraina vinner med en del sympati med i potten.

Tilbake i 2016 var Russland storfavoritten til å vinne før ESC-sirkuset kom seg til Stockholm, ett land som ikke lenge før hadde annektert Krim-halvøya fra Ukraina.

Det til verdenssamfunnets store protester, men i de fleste fora var de fortsatt en av gjengen og kunne delta på like forhold som andre.

Ukraina deltok dette året med en låt som omhandlet en invasjon, riktignok en fra 1944, men parallellen til den ferske situasjonen i landet da var såpass åpenbar at mange reagerte på det.

Da finalekvelden kom hadde situasjonen endret seg, de to største konkurrentene om seieren skulle vise seg å bli Russland og Ukraina med Australia som en outsider.

Jeg har vel en følelse at mange stemte på Ukraina det året mer for å kuppe seieren fra Russland og ikke fordi de absolutt mente at Jamala hadde den beste låten.

Det var litt gnåling i 2016 om dette husker jeg, men da kjempet Ukraina mot «fienden» og da føltes det kanskje rett at det skjedde, nå i 2022 var fienden utestengt og da ble det bråk.

Vel, følelser er noe man ikke alltid har styr på, avgjørelser gjort på det grunnlag kan skape reaksjoner og tja det har vi sett har skjedd i år, vi får håpe de som er mest skuffet får den følelsen til å gå over snart.

En annen ting jeg vil ha litt følelser for et Norges innsats i år, Subwoolfer endte til slutt på en 10.plass og for meg er det en helt akseptabel plassering.

Nok en gang er det hos de profesjonelle juryene vi sliter å bli akseptert, vi begynner å se en trend her og jeg har flere ganger sagt at vi i norsk finale må ha en stemmeavgivning lik den som er i internasjonal finale.

Joda, det kan ende med at folkets favoritt ikke vinner og at juryen bestemmer Norges bidrag og da kan vi oppleve at Norge scorer godt hos juryen og dårlig i televotingen hos de andre landene.

Og da er vi like langt hvis det store ønsket er at Norge skal få si fjerde seier, men jeg mener at denne måten å bestemme vinnerlåt på ville være den beste.

For det året både jury og folket er enige om at samme låt er best, ja da kan plutselig seieren være innenfor rekkevidde for oss.

Vi får se om MGP-redaksjonen gjør noen grep når det gjelder avstemming og de neste ukene og månedene vil også vise om hvor ESC-2023 skal avholdes, det blir spennende å se hvordan den historien ender.


Nyeste kommentarer

26.09 | 20:30

Det var Ilse de Lange som stod bak vinnerbidraget fra 2019. Hun introduserte Duncan Laurence for utvelgelseskomiteen.

24.08 | 16:59

Vel, ligner for mye på "Shallow" for min smak

11.05 | 07:16

Den desidert beste låta ble fremført av en italiener i pausen før resultatene kom. Det sier litt

10.05 | 11:59

Helt enig👍

Del denne siden