27. mai, 2022

Veien videre - MGP

Nok et Eurovision-år er over og vi skal være fornøyde med denne årgangen, en 10.plass betyr at vi havnet i den øverste fjerdedelen av resultatlisten og det er slett ikke dårlig.

Våre representanter Subwoolfer hadde en åpenbar plan om å omfavne det faktum at en ESC-låt må promoteres skikkelig og jeg vil vel nesten gå så langt å si at hvis man hadde arrangert EPC (Eurovision Promotion Contest) hadde vi ganske sikkert vunnet den konkurransen.

Heldigvis vil jeg nesten si, vår elskede konkurranse er fortsatt i hovedsak en konkurranse om musikk, dog det visuelle utgjør en større og større del av hvordan vi opplever en låt fremført på TV.

Det er vel en utvikling vi må leve med, tiden der en artist bare stod rett opp og ned og fremførte sin låt er mer eller mindre over, selv om det av og til dukker opp slike hendelser fortsatt i ESC.

Men, tilbake til MGP som jeg vil skrive litt om nå, som sagt en 10.plass er en flott plassering, med mindre man har litt mer hårete mål.

Og i denne sammenhengen er det ultimale hårete målet å bli det fjerde bidraget som vinner ESC for Norge og NRK og skal vi få de til må vi nok spe på med litt er hårvekstmiddel for å bruke den hårete metaforen her, vi har ikke vært i nærheten av seier på ganske så mange år nå.

Joda, jeg husker godt at Alexander Rybak vant sin semifinale i 2018 og at KEiiNO vant publikumsstemmene i 2019, men også de årene var seieren langt unna å være innen rekkevidde.

Og nei, jeg tror vel ikke løsningen er å bare ha publikums-stemmer selv om det hadde gitt oss en seier for noen år siden, det er ikke sikkert vi klarer å produsere publikumsfavoritten igjen og vi må forholde oss til den måten vinnerlåten kåres, ikke den måten vi mener det burde være.

Selv storsjarmørene Subwoolfer som fikk salen i Torino til å koke kom «bare» på en 7.plass i telefonavstemmingen, så langt rakk sjarmen deres liksom.

Med andre ord, skal vi nå målet om at seierens flamme skal få skinne over vårt bidrag må vi gjøre noe og da er det MGP vi må gjøre noe med.
De siste årene har vi blitt presentert mange fine låter, men jeg føler vel at det store mangfoldet i låtene har manglet, det er altfor mange låter i det mer main-stream-pop-segmentet og veldig få låter som virkelig står ut.

Jeg håper virkelig på ett utvidet musikalsk vidsyn når MGP-redaksjonen skal velge ut låter til MGP-2023, jeg hadde elsket mer rockemusikk og noen av våre spennende samiske artister.

Siste året var jeg så heldig at jeg var med i lytte-grupper både til Melodi Grand Prix og Sami Grand Prix og det var faktisk sistnevnte som hadde de mest spennende og særegne låtene.

Og jeg håper at kanskje MGP-redaksjonen utvider gruppen av musikk-kyndige som er med på å velge de låtene som skal være med i MGP, ser man kun på plasseringen på resultat-listen har de som har gjort jobben de siste årene ikke helt levert.

Klarer man det er vi på god vei, men det aller største problemet med MGP slik det har vært de siste årene er måten vinnerlåten har blitt valgt.

Flott at det norske folket har fått bestemme helt selv, men sett med ESC-vinnerøyne har det norske folket ikke vært veldig treffsikre.

Låtene som har vunnet har gjort det bra på diverse platelister, men hvis målet er å vinne hele greia og ende øverst på den listen så har man en jobb å gjøre.

Og den jobben tror jeg gjøres med å ta tilbake en internasjonal jury som har 50% av makten, akkurat den oppskriften har våre svenske venner fulgt i mange år og det har gjort dem til den beste ESC-nasjonen de siste årene.

Skulle tro man ikke trenger mer bevis for at dette kan være oppskriften faktisk kan finne på å hvis den rette låten skulle finne på å dukke opp i MGP.

Greia er nemlig at hvis en låt skulle finne på å bli godt likt av begge typer juryer så kan man ha noe på gang som kan gjøre det bra, for det er ikke ofte at en ESC-vinnerlåt vinner hos begge jurygruppene.

En slik måte å velge Norges bidrag på vil av og til føre til at juryens favoritt slår folkets favoritt, men jeg tviler på at svenskene er sure på det faktum at det sendte Cornelia Jacobs selv om hun ikke var den største favoritten hos det svenske folket i Melodifestivalen.

Jeg håper virkelig at MGP-redaksjonen velger denne veien for å finne Norges representant i den internasjonale i 2023, men uansett så er det viktigste valget de låtene som får være en del av MGP-2023.

For har vi en knallbra låt er det egentlig uvesentlig hvordan den velges, slike låter vinner uansett, men det er uansett kjekt med full støtte både profesjonelt og folkelig når vi sender en låt av gårde til den byen og det landet som arrangerer den internasjonale finalen i 2023.

Nok et Eurovision-år er over og vi skal være fornøyde med denne årgangen, en 10.plass betyr at vi havnet i den øverste fjerdedelen av resultatlisten og det er slett ikke dårlig.

Våre representanter Subwoolfer hadde en åpenbar plan om å omfavne det faktum at en ESC-låt må promoteres skikkelig og jeg vil vel nesten gå så langt å si at hvis man hadde arrangert EPC (Eurovision Promotion Contest) hadde vi ganske sikkert vunnet den konkurransen.

Heldigvis vil jeg nesten si, vår elskede konkurranse er fortsatt i hovedsak en konkurranse om musikk, dog det visuelle utgjør en større og større del av hvordan vi opplever en låt fremført på TV.

Det er vel en utvikling vi må leve med, tiden der en artist bare stod rett opp og ned og fremførte sin låt er mer eller mindre over, selv om det av og til dukker opp slike hendelser fortsatt i ESC.

Men, tilbake til MGP som jeg vil skrive litt om nå, som sagt en 10.plass er en flott plassering, med mindre man har litt mer hårete mål.

Og i denne sammenhengen er det ultimale hårete målet å bli det fjerde bidraget som vinner ESC for Norge og NRK og skal vi få de til må vi nok spe på med litt er hårvekstmiddel for å bruke den hårete metaforen her, vi har ikke vært i nærheten av seier på ganske så mange år nå.

Joda, jeg husker godt at Alexander Rybak vant sin semifinale i 2018 og at KEiiNO vant publikumsstemmene i 2019, men også de årene var seieren langt unna å være innen rekkevidde.

Og nei, jeg tror vel ikke løsningen er å bare ha publikums-stemmer selv om det hadde gitt oss en seier for noen år siden, det er ikke sikkert vi klarer å produsere publikumsfavoritten igjen og vi må forholde oss til den måten vinnerlåten kåres, ikke den måten vi mener det burde være.

Selv storsjarmørene Subwoolfer som fikk salen i Torino til å koke kom «bare» på en 7.plass i telefonavstemmingen, så langt rakk sjarmen deres liksom.

Med andre ord, skal vi nå målet om at seierens flamme skal få skinne over vårt bidrag må vi gjøre noe og da er det MGP vi må gjøre noe med.
De siste årene har vi blitt presentert mange fine låter, men jeg føler vel at det store mangfoldet i låtene har manglet, det er altfor mange låter i det mer main-stream-pop-segmentet og veldig få låter som virkelig står ut.

Jeg håper virkelig på ett utvidet musikalsk vidsyn når MGP-redaksjonen skal velge ut låter til MGP-2023, jeg hadde elsket mer rockemusikk og noen av våre spennende samiske artister.

Siste året var jeg så heldig at jeg var med i lytte-grupper både til Melodi Grand Prix og Sami Grand Prix og det var faktisk sistnevnte som hadde de mest spennende og særegne låtene.

Og jeg håper at kanskje MGP-redaksjonen utvider gruppen av musikk-kyndige som er med på å velge de låtene som skal være med i MGP, ser man kun på plasseringen på resultat-listen har de som har gjort jobben de siste årene ikke helt levert.

Klarer man det er vi på god vei, men det aller største problemet med MGP slik det har vært de siste årene er måten vinnerlåten har blitt valgt.

Flott at det norske folket har fått bestemme helt selv, men sett med ESC-vinnerøyne har det norske folket ikke vært veldig treffsikre.

Låtene som har vunnet har gjort det bra på diverse platelister, men hvis målet er å vinne hele greia og ende øverst på den listen så har man en jobb å gjøre.

Og den jobben tror jeg gjøres med å ta tilbake en internasjonal jury som har 50% av makten, akkurat den oppskriften har våre svenske venner fulgt i mange år og det har gjort dem til den beste ESC-nasjonen de siste årene.

Skulle tro man ikke trenger mer bevis for at dette kan være oppskriften faktisk kan finne på å hvis den rette låten skulle finne på å dukke opp i MGP.

Greia er nemlig at hvis en låt skulle finne på å bli godt likt av begge typer juryer så kan man ha noe på gang som kan gjøre det bra, for det er ikke ofte at en ESC-vinnerlåt vinner hos begge jurygruppene.

En slik måte å velge Norges bidrag på vil av og til føre til at juryens favoritt slår folkets favoritt, men jeg tviler på at svenskene er sure på det faktum at det sendte Cornelia Jacobs selv om hun ikke var den største favoritten hos det svenske folket i Melodifestivalen.

Jeg håper virkelig at MGP-redaksjonen velger denne veien for å finne Norges representant i den internasjonale i 2023, men uansett så er det viktigste valget de låtene som får være en del av MGP-2023.

For har vi en knallbra låt er det egentlig uvesentlig hvordan den velges, slike låter vinner uansett, men det er uansett kjekt med full støtte både profesjonelt og folkelig når vi sender en låt av gårde til den byen og det landet som arrangerer den internasjonale finalen i 2023.

Nyeste kommentarer

26.09 | 20:30

Det var Ilse de Lange som stod bak vinnerbidraget fra 2019. Hun introduserte Duncan Laurence for utvelgelseskomiteen.

24.08 | 16:59

Vel, ligner for mye på "Shallow" for min smak

11.05 | 07:16

Den desidert beste låta ble fremført av en italiener i pausen før resultatene kom. Det sier litt

10.05 | 11:59

Helt enig👍

Del denne siden