4. jul, 2017

Dag 3 sykkeltur - Blir det regn i dag?

Da vi våknet på morgenen regnet det ganske kraftig og vi var i tvil om vi egentlig hadde lyst til å sykle. I dag var det nemlig en veldig forlokkende plan B. Og den var å ta toget i 40 minutt og deretter sykle 4 kilometer før man var fremme. Men, etter å ha sjekker yr og storm og pent som var litt uklare på hva slags vær det skulle bli og om det i det hele tatt skulle regne så bestemte vi oss for å ta sjansen og syklet i vei allerede klokken 8 om morgenen. Ikke kom å si at vi sover bort ferien.

Vi startet fra Gisors og dagen mål var Forges-les-Eaux. Det var ganske grått og frisk temperatur når vi startet, men det lettet etterhvert og solen klarte såvidt og bryte gjennom til tider og det ble ganske så varmt etter hvert. Og bortsett fra noen få dråper holdt regnet seg unna. Dagens etappe var litt mere kupert enn de foregående, men ingen skikkelig bratte bakker som vi finner i Norge. Og man kan med trygghet si at det område vi sykler i er en del av matfatet i Frankrike. Bare så synd at det nesten er umulig å finne lokale restauranter som er åpne. Mulig dette ikke er turistsesongen enda, men matmessig har denne turen vært skuffende. I den byen vi overnattet fant vi 4 pizzeria og 1 kinesisk restaurant. Ikke mye å skryte av når man liksom er i Gourmandie.

Etter 2 dager i stekende sol var det ganske så behagelig å slippe stort sett unna sola og med kun sykling på asfalterte veier var det en drøm å sykle. Og det er en stor opplevelse å få sykle slik som vi gjør. Alle lukter og alle lyder man opplever gjør turen mye flottere enn om man skulle ha kjørt bil. Jeg fikk et telefon fra ett skattekontor og når diverse haner begynte å gale i bakgrunnen måtte han bare spørre hvor jeg egentlig var. Det er de færreste regnskapskontorer som driver med egg-produksjon som attåt-næring liksom.

Vi tok en stopp i byen Gournay-en-Bray for en kaffe og det kjøpte vi en baguette for senere konsum. Da vi en stund senere måtte stoppe for å unngå å kjøre på noen ender som krysset veien fra andedammen sin til ett jorde hvor de beitet bestemte vi oss for å ta lunsjen vår der. Endene var åpenbart ikke vant til å bli matet med brød de bare tittet rart på de brødbitene vi hev til dem.  Men, på den samme gården var det ett esel som hadde matvett. Og eselet var veldig for fornøyd med både brødbitene og den lille resten vi hadde av noen tørre kjeks. Og det ville ikke vi skulle dra. Vi fikk en venn for livet der.

Vel fremme i Forges-les-Eaux bor vi på ett spa-hotell så det var ikke nei i vår munn da vi ikke kunne få rommet vårt med en gang og i stede ta en dukkert i bassenget. Og basseng med jacuzzi-del var noe kroppen vår trengte akkurat da. Etter en liten til til byen tok vi oss like godt enda en tur i bassenget. Litt feriestemning må man kunne unne seg. Nok en fin dag på sykkelen med andre ord.